Friday, June 24, 2011

BERSIH 2.0; Adakah benar-benar bersih?

Kala ini tentu ramai rakyat Malaysia mnantikan tarikh 9 Julai 2011 yang mana satu perhimpunan atau demonstrasi jalanan yang dipanggil 'Perhimpunan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil' (Bersih 2.0) dijangka akan dilaksanakan. Presidennya, Dato' S Ambiga telah bertegas untuk meneruskan perhimpunan itu dan sanggup menghadapi apa sahaja tindakan bagi meneruskan niatnya. Polis Diraja Malaysia (PDRM) bagaimanapun telah menasihatkan agar perhimpunan berkenaan atau mana-mana perhimpunan atau demonstrasi jalanan tidak diadakan pada hari berkenaan dan telah membekukan semua permit untuk tujuan itu. Polis juga telah menegaskan bahawa mereka akan menggunakan seluruh kekuatan dan peruntukan undang-undang yang ada bagi memastikan sebarang perhimpunan tidak berlangsung pada hari berkenaan serta akan mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana individu yang didapati atau terbukti cuba mengadakannya.

Ramai yang setuju perhimpunan itu berlangsung, dan ramai juga yang membantah. Bagi aku, aku memang tidak suka melihat perkara-perkara seperti itu dan merasakan ianya hanya membuang masa serta merasa ia lebih banyak membawa kerugian. Kita tidak perlu menjadikan Malaysia seperti Thailand, Indonesia atau India, yang mana perhimpunan, demonstrasi jalanan, tunjuk perasaan telah menjadi seperti sebahagian daripada budaya mereka. Ambillah iktibar daripada kesan-kesan buruk yang ditanggung beberapa negara baru-baru ini akibat demonstari, tunjuk perasaan dan perhimpunan yang diadakan rakyat mereka. Adakah kita mahu Malaysia turut menanggung keadaan yang sama.

Bagi aku, demonstrasi yang diadakan hanya akan menjadi gangguan kepada keamanan dan keharmonian negara serta tentunya akan membawa kesan buruk terhadap ekonomi. Tentu banyak perniagaan yang bakal terganggu terutama di kawasan setempat. Kepada rakyat Malaysia, jadilah seorang individu yang bijak dan kenal pasti siapa sebenarnya penganjur perhimpunan seperti itu. Apa yang pasti mereka tentunya seorang yang mempunyai kepentingan diri dan politik serta akan berbuat apa sahaja untuk mencapai matlamatnya. Jangan jadi korban atas kepentingan mereka yang mencari keberuntungan serta kepentingan politik dan akhirnya menjadi banduan di lokap polis...

Sang Semilir Sakti...

No comments:

Post a Comment